Kiedy dochodzi do naruszenia renomy osoby prawnej
Podanie krytycznej informacji naruszającej dobre imię czy renomę przedsiębiorcy nie będzie stanowiło naruszenia dobra osobistego, tylko wówczas, gdy informacja ta będzie prawdziwa.
Renoma firmy to dobra opinia o kimś lub o czymś. Ale to także szczególne dobro niematerialne funkcjonujące w obrocie cywilnoprawnym. W ujęciu ekonomicznym renoma to pewna wartość niematerialnych aktywów przedsiębiorstwa, m.in. takich jak ogół cech, jakie konsumenci i kontrahenci przypisują danemu przedsiębiorcy, wizerunek przedsiębiorcy oraz przywiązanie konsumentów do produktów danego przedsiębiorstwa. Natomiast w ujęciu prawnym, renoma to przede wszystkim niematerialny składnik przedsiębiorstwa (tak m.in. postanowienie Sądu Najwyższego z 3 lutego 2016 r., V CSK 299/15, Legalis).
WAŻNE!
Renoma przedsiębiorstwa będąca wynikiem jego pozytywnego wizerunku jest cennym zasobem, który pozwala na wyróżnienie się spośród konkurentów oraz budowanie przewagi konkurencyjnej.
Dobre imię, czyli co?
Pojęcie renomy i dobrego imienia analizować można w kontekście ochrony dóbr osobistych (art. 23, 43 Kodeksu cywilnego) oraz czynów nieuczciwej konkurencji. SN uznał, że dobrem osobistym osoby prawnej jest jej dobre imię, firma i renoma w obrocie gospodarczym (wyrok SN z 7 października 2009 r., III CSK 39/09, Legalis). Renomę można także odnieść do znaków towarowych i ich komercjalizacji.
Zgodnie z art. 24 § 3 w zw. z art. 43 k.c. przepisy o...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta